مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم
سلام. امیدوارم روز خوبی رو سپری کرده باشی!😊
اگه میخوای با کلیت محتوای وبلاگ آشنا بشی، قسمت طبقه بندی موضوعی رو بررسی کن. اگه دنبال عکس های باکیفیت و درجه یک برای تولید محتوا، پروفایل و ... می گردی، قسمت پیکشنری📸 کمکت میکنه و اگه میخوای یه کم بخندی، بخش طنز نگار🤣 رو بررسی کن.
ضمناً اگه نظری درباره وبلاگ داری، خیلی خوشحال میشم که در قسمت ارتباط با من، بهم بگی.

اصطلاح درون گرت و برون گرا را اولین بار کارل یونگ، روانشناس معروف مطرح کرد. او با مطالعه ساختار مغز انسان متوجه شد که هر یک از ما ویژگی های منحصر به فردی داریم که ما را از دیگران متمایز میکند. مهم ترین ویژگی، تفاوت در ساختار مغزی است که بر نحوه سیستم تفکر، سبک یادگیری و تعامل ما با دیگران اثر میگذارد. درون گراها و برون گراها به صورت ناخودآگاه تحت تأثیر یکی از شاخه های عصبی خودکار هم حس و پاد هم حس قرار (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) میگیرند. درون گراها بیشتر با بخش پاراسمپاتیک که با استراحت و گوارش مرتبط است و بدن را به کند شدن، استراحت کردن و صرفه جویی در مصرف انرژی وامیدارد. به همین دلیل در برابر محرک‌های بیرونی مانند جمعیت، صداهای بلند، نورهای قوی و سایر محرک‌های حسی، واکنش شدیدتری نشان می‌دهند. در حالی که همین محرک‌ها برای برون‌گرایان که تحت تاثیر دستگاه سمپاتیک قرار دارند منبع الهام و موجب رضایت می‌شود.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

گفت و گو با کودکان و نوجوانان درونگرا می تواند نگرانی، دغدغه ها و انتظارات آنان از خانواده و نهادهای آموزشی و تربیتی را مشخص کند. سوزان کِین، نویسنده و سخنران مشهور، در توصیف درونگرایان بیان می کند که درون گرایی نقص نیست، بلکه یکی از خصوصیات شخصیتی است. بهتر است بدانید که درون‌گرایی یک خصوصیت مادرزادی است و از طریق تجربیات زندگی نیز تقویت می‌شود. هیچ کس برون گرا یا درون گرای کامل متولد نمی شود. البته افراد خوش شانسی هم وجود دارند که در میانه طیف قرار گرفته اند و قادرند که در موقعیت های مختلف، واکنش متناسب با آن وضعیت را از خود نشان دهند. اینان را میان گرایان یا دوسوگرایان می نامند.

 

دوست خوب درونگرای من

درونگرایان ویژگی های شخصیتی مثبتی دارند که آنان را به بهترین دوست هر انسانی تبدیل میکند. در ادامه 4 مورد از مهم ترین ویژگی های درونگرایان بیان میشود:

خلاقیت: افراد درون‌گرا معمولاً تخیل زیادی دارند و خلاقیت در زندگی‌شان نقش مهمی ایفا می‌کند.

وجدان‌مندی: آن‌ها با دقت و وجدان کار می‌کنند و به جزئیات توجه می‌کنند.

شنوندگی خوب: درون‌گرایان شنونده‌های خوبی هستند و به دقت به دیگران گوش می‌دهند.

قابل اعتماد: افراد درون‌گرا ممکن است دوستان کمی داشته باشند، اما قابلیت اعتماد و پایبندی به دوستانشان را دارند.

 

نبوغ درون گرایان

درون گرایان به سبب شخصیت متفکر و آرامی که دارند، در طول تاریخ موفقیت های بسیاری به دست آورده اند. از جمله مهم ترین افراد درون گرا می توان به مهاتما گاندی، رهبری آزادی بخش مردم هند؛ آلبرت انیشتین، دانشمند بزرگ فیزیک؛ بیل گیتس، مؤسس شرکت بزرگ مایکروسافت؛ جی.کی رولینگ، نویسنده داستان های مشهور هری پاتر؛ مادام کوری، برنده جایزه نوبل شیمی و فیزیک و هزاران زن و مرد دورن گرای مؤثر دیگر اشاره کرد که تأثیرات بزرگی بر دنیای ما داشته اند.

 

معلم و درون گرایان

رفتار معلم در کلاس می تواند رفتارهای اضطرابی دانش آموزان درونگرا را تشدید کند یا کاهش دهد. مهم ترین نکاتی که یک معلم در خصوص این دسته از دانش آموزان باید انجام دهد، به شرح زیر است:

1- با دانش آموزان در ابتدای سال تحصیلی صحبت کند و رفتار آنان را با دقت مشاهده کند تا با خصوصیات فردی و نقاط قوت و ضعف هر دانش آموز آشنا شود.

2- هنگام پرسیدن سؤال از دانش آموزان درونگرا، معلم باید مطمئن شود که این دانش آموز از جای قرار گیری خود (جلوی تخته سیاه ایستاده یا در بین دانش آموزان قرار دارد؟) احساس راحتی کند. بهتر است این دانش آموزان را در ردیف های جلویی قرار داد تا بتوانند ارتباط صمیمی تر و بهتری با معلم برقرار کنند.

3- معلم باید به دانش آموزان درونگرا برای شناخت ویژگی های شخصیتی خود، پذیر آن ها، کاهش نقاط ضعف و رشد و کوفایی استعدادهایشان کمک کند.

4- دانش آموزان درونگرا سکوت را ترجیح می دهند، پس معلم در هنگام تدریس باید تا حد ممکن کلاس را آرام نگه دارد تا بازدهی آموزشی دانش آموزان درونگرا بیشتر شود.


منابع:

- دکتر زهرا بازرگان (هیأت علمی دانشگاه تهران). مجله رشد معلم، دوره 42، شماره 1، مهرماه 1402.

- وبسایت ویکی روان wikiravan.com

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی