خلاصه کتاب روش تربیت کودک (علی صفایی حائری)
بخش دوم
جملات طلایی بخش دوم:
-بسیارند کسانی که دریای معلومات هستند اما چون فنون معلمی را نمیدانند، دانش آموزان پرباری ندارند.
- معلم موحد را لازم نیست که بخشنامه ها، مدیر مدرسه و ... کنترل کند؛ زیرا او خدا را ناظر می بیند.
- معلم باید هدفش را بشناسد و بداند که شاگردش را تا کجا می خواهد ببرد.
- در قرن حاضر، شدیدترین نیاز، نیاز به کشف و جهت دادن استعدادها است.
برای مطالعه بخش دوم به ادامه مطلب مراجعه کنید.
خلاصه کتاب روش تربیت کودک (علی صفائی حائری)
بخش دوم
اولین مرحله در خودسازی، خودشناسی است. انسان در خودشناسی به کشف نقاط قوت و ضعف خود می پردازد. سپس نقاط قوت خود را تقویت و استعدادهایش را کشف می کند. بعد از آن نوبت به اصلاح و برطرف کردن نقاط ضعف می رسد.
اولین گام در خودشناسی، توحید است. انسان باید به توحید با خویش برسد و ظاهر و باطنش را یکی کند. معلم موحد را لازم نیست تا بخشنامه ها، مدیر مدرسه و ... کنترل کنند؛ زیرا او خدا را ناظر می بیند و خدا را محرک تمام اعمال خود میداند. معلم باید صادق باشد و منظور از صدق، هماهنگی میان حرف، نیت و عمل است. او باید هدفش را بشناسد و بداند که شاگردش را تا کجا میخواهد ببرد، راه رسیدن، ابزار رسیدن و موانع رسیدن به هدفش چیست؟ اما از همه ی این ها مهم تر، دانش آموز باید ضرورت و اهمیت حرکت را بفهمد تا رشد کند. در قرن حاضر، شدیدترین نیاز، نیاز به کشف و جهت دادن به استعدادها است.
برای شروع هر کار طرح و برنامه لازم است. طرح براساس هدف شروع میشود و با تحلیل هدف، مسیر، ابزار و مراحل رسیدن به هدف مشخص میشود. در این مرحله، مظایف و مسئولیت ها نیز در هر بخش از مسیر نیز روشن میگردد.
معلم باید دانش آموزانی پرسشگر، کنجکاو، منتقد، استدلال خواه، دارای نظام فکری، کاشف، مؤمن و صادق پرورش دهد. بسیارند کسانی که دریای معلومات هستند اما چون فنون معلمی را نمیدانند، دانش آموزان پرباری ندارند. معلم برای معلم بودن به استعداد ذاتی، تخصص، دقت، وجدان کاری، ابتکار، علاقه، تلاش، قدرت تحمل و صبر، ایمان و نیروی توکل نیاز دارد.