خلاصه کتاب روش تربیت کودک (علی صفایی حائری)
بخش پنجم
جملات طلایی بخش پنجم:
-باید الگوهای مناسب به کودک معرفی شوند تا کودک با تقلید از آنها راه و روش درست زندگی کردن را بیاموزد.
- اگر والدین در چشم کودک خوار و خفیف باشند، کودک یا به خود پناه می برد یا از دیگران الگو میگیرد.
- تقلید بزرگ کردن شخصیت کودک است و رقابت، تحریک کردن شخصیت کودک و بارورکردن اراده او.
- تحریک های عقده آور و مقایسه های تحقیر کننده رقابت نیستند و شخصیت کودک را می شکنند.
خلاصه کتاب روش تربیت کودک (علی صفایی حائری)
بخش پنجم
در صورت داشتن هدف تربیتی، والدین میتوانند از راه های زیر برای رسیدن به اهداف اقدام کنند:
1-تقلید 2-رقابت 3-ترس 4- قهر 5-تهدید 6-محبت 7-تشویق و پاداش
-تقلید
کودک ذاتاً دارای غریزه تقلید است و این غریزه یکی از شاخه های کمال جویی و قهرمان پرستی است. اگر پدر و مادر به وسیله دیگران یا یکدیگر در مقابل بچه تحقیر نشوند، کودک آنان را الگوی خود قرار میدهد و اگر والدین در چشم کودک خوار و خفیف باشند، کودک یا به خود پناه می برد که گرفتار انزوا، غرور و خودبینی می شود یا به دیگران رو می آورد که خطر انتخاب الگوی اشتباه را زیاد میکند. تا وقتی که فرزند در خانه است، کار تربیت با مراعات پدر و مادر آسان است اما همین که کودک وارد دنیای بیرون میشود، والدین باید الگوها و ضد الگوها را برای او بشناساند. اگر فردی الگوی خوبی بود از او تمجید کنند و اگر فردی الگوی بدی بود از او انتقاد کنند و در اینجاست که باید الگوهای مناسب به کودک معرفی شوند تا کودک با تقلید از آنها راه و روش درست زندگی کردن را بیاموزد.
-رقابت
تقلید بزرگ کردن شخصیت کودک است و رقابت، تحریک کردن شخصیت کودک و بارورکردن اراده او. پس تحریک های عقده آور و مقایسه های تحقیر کننده رقابت نیستند و شخصیت کودک را می شکنند. در رقابت می توان ویژگی های برتر کودک نسبت به یک فرد موفق را نام برد و او را تحریک به رقابت با آن فرد نمود. پدر و مادر آگاه می توانند با گفتن داستان هایی درباره خودشان، کودک را رقیب خودشان کنند و او را به حرکت وا دارند. این نوع از رقابت چون از تقلید هم کمک میگیرد، بهتر است. حتی مربی باید کودک را به رقابت با قهرمانان داستان ها دعوت کند تا در رسیدن به ویژگی های آنان و حتی بهتر از آنان، کودک تحریک شود.