مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم
سلام. امیدوارم روز خوبی رو سپری کرده باشی!😊
اگه میخوای با کلیت محتوای وبلاگ آشنا بشی، قسمت طبقه بندی موضوعی رو بررسی کن. اگه دنبال عکس های باکیفیت و درجه یک برای تولید محتوا، پروفایل و ... می گردی، قسمت پیکشنری📸 کمکت میکنه و اگه میخوای یه کم بخندی، بخش طنز نگار🤣 رو بررسی کن.
ضمناً اگه نظری درباره وبلاگ داری، خیلی خوشحال میشم که در قسمت ارتباط با من، بهم بگی.

خلاصه کتاب روش تربیت کودک (علی صفایی حائری)

بخش هفتم

 

 

جملات طلایی بخش ششم:

- انسان اسیر محبت است.

- بدکار را با پاداش دادن به نیکوکار توبیخ کن.

- مربی باید متوجه باشد که جایزه دادن به کودک به باج دادن تبدیل نشود.

-  اگر محبت همیشگی باشد، از تاثیر آن کاسته می‌شود و یک امر عادی برای کودک تلقی می‌شود تا آنجا که کودک آن را یک وظیفه می پندارد.

 

برای مشاهده خلاصه به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

در صورت داشتن هدف تربیتی، والدین میتوانند از راه های زیر برای رسیدن به اهداف اقدام کنند:

1-تقلید 2-رقابت 3-ترس 4- قهر 5-تهدید 6-محبت 7-تشویق و پاداش

 

در پست قبل در مورد ترس و قهر گفته شد و در این بخش نیز به عوامل تربیتی شامل تهدید، محبت و تشویق پرداخته میشود. برای مشاهده بخش قبل اینجا کلیک کنید.

 

- تهدید و وعده پاداش

 

 

میتوان با تهدید کردن و وعده دادن به کودک او را تادیب کرد. اما باید مواظب بود چون همین که یک تهدید و یا یک وعده عملی نشود، دیگر تهدیدها و وعده ها کاربردی ندارند و علاوه بر آن، کودک درس فریب دادن و دروغ گویی را نیز یاد می گیرد. پس مربی باید گفته خود را حتماً عمل میکند. مربی باید متوجه باشد که جایزه دادن به کودک به باج دادن تبدیل نشود و کودک سوداگری نشود که برای هر کار خوبی، طلبکار جایزه‌ای باشد؛ زیرا این کار با مرور زمان، روحیه کودک را فاسد و او را گستاخ می کند. پس در زمانی که کودک در برابر کاری جایزه‌ای طلب کرد که به او وعده داده نشده، باید از سکوت و در آخرین مرحله از تهدید استفاده کرد.

 

- محبّت

 

 

انسان اسیر محبت است. محبت در روح کودک تاثیر می گذارد و او را به جبران آن وادار می‌کند. همچنین محبت باعث ایجاد علاقه می‌شود و کودک حتی مربی را الگو قرار میدهد اما اگر محبت همیشگی باشد، از تاثیر آن کاسته می‌شود و یک امر عادی برای کودک تلقی می‌شود تا آنجا که کودک آن را یک وظیفه می پندارد و روحیه کودک با این کار چه بسا لوس سطحی و خام می ماند. محبت مانند آبی است که به گیاه میرسد، اگر نباشد خشک میشود و اگر زیاد از حد شود، گیاه میگندد و خراب میشود.

 

- تشویق، توجه و پاداش

نیاز به مقبولیت در ذات انسان وجود دارد. پس می‌توان از آن برای تربیت استفاده کرد. توجه باید زمانی باشد که کودک کار درستی انجام میدهد. تشویق نیز اگر شخص تشویق کننده دارای شخصیتی بزرگ و محبوب برای کودک باشد، تاثیر بسزایی دارد و انگیزه، محرک و اراده  را در کودک ایجاد میکند. پاداش نیز نوع دیگری از تشویق است که علی علیه السلام فرمود:«بدکار را با پاداش دادن به نیکوکار توبیخ کن.» پاداش باعث تحریک فرد برای رسیدن به هدف مورد نظر می شود.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی