یادگیری چیست؟
یادگیری شامل تمام مهارت ها، گرایش ها، دانش ها و معلوماتی است که انسان در طول زندگی خود کسب می کند، اکثر مردم و بسیاری از معلمان یادگیری را کسب اطلاعات، معلومات یا مهارت های خاص میدانند. برخی از مربیان نیز یادگیری را برابر با انتقال مفاهیم علمی از فردی به فرد دیگر دانسته اند.
معروف ترین تعریف از یادگیری را کیمبل ارائه داده است. آنان یادگیری را اینچنین تعریف میکنند:
تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه فرد که از تمرین همراه با تقویت حاصل شود.
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.
در ساده ترین تعریف شاید بتوان یادگیری را همان انتقال دانش یا مهارت به یک نفر در نظر گرفت که منجر به تغییر در رفتار یا نگرش فرد نسبت به یک موضوع یا پدیده میشود.
عوامل مؤثر بر یادگیری
1) آمادگی: زمانی فراگیر میتواند به بهترین شکل ممکن بیاموزد که از بُعد جسمانی و روانی آمادگی کافی را داشته باشد.
2) انگیزه و هدف: مهم ترین انگیزه در یادگیری، داشتن میل و رغبت فراگیر به آموختن است. هدف نیز به فعالیت او جهت میدهد و از پرداختن به مسائلی بی اهمیت جلوگیری میکند.
3) تجارب گذشته: ساخت شناختی کودک را تجارب و اطلاعات گذشته او شکل میدهد. یادگیری زمانی به خوبی اتفاق می افتد که معلم بتواند بین آموخته های قبلی فراگیر با دانش جدید ارتباط برقرار کند.
4) موقعیت یادگیری: توجه به موقعیت و محیطی که فراگیر در آن زندگی میکند، در یادگیری بسیار مهم است.
5) روش تدریس معلم: تدریس به معنای روشی است که معلم استفاده میکند تا مطالب مورد نظر را به دانش آموزان بیاموزد. استفاده از روش تدریس مناسب و منطبق بر ویژگی های دانش آموزان یادگیری را تسهیل میکند.
6) رابطه بین محتوا در یادگیری: معمولاً بین محتوا دو رابطه استقرایی (آموزش از جزء به کل. مثلاً دانش آموز بسیاری از فلز ها را گرما میدهد و متوجه میشود که همه پس از گرما دادن منبسط میشوند. اکنون او یک قانون را کشف میکند و بیان میدارد که گرما دادن به فلزات باعث منبسط شدن آنها میشود) و قیاسی (آموزش از کل به جزء. مثلاً دانش آموز این قانون را میداند که همه فلزات با گرما دادن منبسط میشوند، حال نتیجه گیری میکند که با توجه به این قانون اگر به آهن گرما دهیم، آهن منبسط میشود) وجود دارد. معلم باید بتواند تشخیص دهد که در هر یک از دروس رابطه میان محتوا به چه صورت است؟ استقرایی یا قیاسی؟ البته معمولاً محتوای آموزشی را برای بازدهی بیشتر بر مبنای قیاسی تنظیم میکنند.