مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم
سلام. امیدوارم روز خوبی رو سپری کرده باشی!😊
اگه میخوای با کلیت محتوای وبلاگ آشنا بشی، قسمت طبقه بندی موضوعی رو بررسی کن. اگه دنبال عکس های باکیفیت و درجه یک برای تولید محتوا، پروفایل و ... می گردی، قسمت پیکشنری📸 کمکت میکنه و اگه میخوای یه کم بخندی، بخش طنز نگار🤣 رو بررسی کن.
ضمناً اگه نظری درباره وبلاگ داری، خیلی خوشحال میشم که در قسمت ارتباط با من، بهم بگی.

یکی از نکاتی که به افراد کمک میکند تا خود را بهتر بشناسند و بهتر بتوانند برای آینده خود برنامه ریزی کنند، توچه به این نکته است که کدام نیمکره مغزشان قوی تر است؟ قوی تر بودن هر نیمکره چه تأثیری در شخصیت و ویژگی های اخلاقی افراد دارد؟

فرضیه تفکر چپ مغزی و راست مغزی (Left brain & Right brain) اولین بار در اواخر دهه ۶۰ میلادی توسط دانشمندی به نام راجر اسپری (Roger wolcott sperry) مطرح شد او کشف کرد که انسان‌ها به دو صورت کاملاً متفاوت فکر می‌کنند این دانشمند در سال ۱۹۸۱ جایزه نوبل را به دست آورد.

در ادامه به بررسی ویژگی های نیم کره های راست و چپ مغز و تأثیر غلبه هر نیم کره بر ویژگی های انسان می پردازیم.

 

 

نیمکره های مغز توسط دسته‌ای از رشته‌های عصبی به نام جسم پینه‌ای به هم متصل شده‌اند که امکان ارتباط و هماهنگی بین آنها را فراهم می‌کند. این نیمکره‌ها عملکردهای زیادی دارند، اما برخی از عملکردهای آن‌ها تخصصی همان نیمکره است.

 

نیم کره راست مغز

این نیمکره به تفکر خلاق و حدس و استنباط غیرقاعده‌مند مرتبط است و در شناخت الگوها، تولید ایده‌های جدید و درک متناسب با موقعیت‌های واقعی نقش دارد. علاوه بر این، نیمکره راست در ارتباط با ارتباطات غیرکلامی نیز مهم است و در درک زبان بدن، تلفظ، و عبارات غیرکلامی مانند حالت صدا و حالت بدنی و عاطفی نقش مهمی دارد. مهم ترین فعالیت های شناختی نیم کره راست مغز به شرح زیر است:

- آگاهی و درک فضایی: نیمکره راست با آگاهی فضایی، درک اشیاء و الگوها و توانایی دستکاری ذهنی و جهت‌یابی در فضا همراه است.

- تشخیص بصری و چهره: نیمکره راست نقش بسزایی در تشخیص و تفسیر اطلاعات بصری از جمله چهره‌ها، احساسات و نشانه‌های غیرکلامی ایفا می‌کند.

- خلاقیت: نیمکره راست اغلب با شهود، خلاقیت و تفکر کل‌نگر مرتبط است و به شناخت الگوها، تولید ایده‌های جدید و درک زمینه کمک می‌کند.

- ارتباط غیر کلامی: نیمکره راست در ارتباط غیرکلامی‌شامل لحن صدا، زبان بدن و عبارات احساسی نقش دارد.

پردازش عاطفی: نیمکره راست در پردازش و بیان احساسات و همچنین درک احساسات دیگران بسیار مهم است.

 

 

نیم کره چپ مغز

نیمکره چپ مغز عهده‌دار بسیاری از عملکردهای مهم است که در فرآیندهای شناختی بالاتری نقش دارد. به طور کلی، نیمکره چپ با پردازش زبان، استدلال منطقی، تفکر تحلیلی و قدرت حل مسئله در ارتباط است. مهم ترین فعالیت های شناختی نیم کره چپ مغز شامل موارد زیر می شود:

- پردازش زبان: نیمکره چپ عمدتأ مسئول عملکردهای مرتبط با زبان از جمله تولید گفتار، درک مطلب، خواندن و نوشتن است. ساختار، دستور زبان و نحو زبان را پردازش می‌کند؛ بنابراین افرادی که از مهارت گفتاری بالاتری برخوردار هستند، نیم چپ قوی تری دارند.

- تفکر تحلیلی و منطق: نیمکره چپ با استدلال منطقی، تفکر تحلیلی و حل مسئله مرتبط است. در کارهایی که شامل تجزیه و تحلیل گام به گام و تفکر سیستماتیک می‌شود این نیمکره بیش از نیمکره راست وارد عمل می‌شود.

- ریاضیات و پردازش عددی: محاسبات ریاضی، استدلال عددی، و درک مفاهیم انتزاعی ریاضی عمدتأ توسط نیمکره چپ انجام می‌شود.

 

در نظام آموزش و پرورش فعلی ایران، دانش آموزانی که نیم کره چپ شان قوی تر است، عملکرد تحصیلی بهتری دارند. اما اگر شما نیز دانش آموزی در خانه دارید و میخواهید او را بهتر بشناسید فقط کافیست تا به میزان موفقیت او در دروس مختلف توجه کنید. افرادی که نیم کره راست قوی تری دارند، معمولاً خوش خط هستند یا در زنگ هنر، نقاشی های زیبایی میکشند و بیشتر به کارهای هنری علاقه دارند. این افراد معمولاً در درس هایی مانند ریاضی کمی مشکل دارند و یا به این درس ها کمتر علاقه دارند. افرادی با نیم کره چپ قوی تر، نقطه مقابل دانش آموزان راست مغز هستند و معمولاً در دروس ریاضی و علوم و همچنین دروس انتزاعی موفق تر هستند و به نقاشی و هنر علاقه ندارند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی