مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم
سلام. امیدوارم روز خوبی رو سپری کرده باشی!😊
اگه میخوای با کلیت محتوای وبلاگ آشنا بشی، قسمت طبقه بندی موضوعی رو بررسی کن. اگه دنبال عکس های باکیفیت و درجه یک برای تولید محتوا، پروفایل و ... می گردی، قسمت پیکشنری📸 کمکت میکنه و اگه میخوای یه کم بخندی، بخش طنز نگار🤣 رو بررسی کن.
ضمناً اگه نظری درباره وبلاگ داری، خیلی خوشحال میشم که در قسمت ارتباط با من، بهم بگی.

برنامه آموزشی محتوای یک درس تدریس شده در طول چند سال است. برنامه ی آموزشی، فرصت های یادگیری ارائه شده توسط معلم اســت. این فرصتها هم شامل برنامه ی رسمی در جدول زمانی و هم برنامه ی آموزشی و فعالیت های خارج از مدرسه، وضعیت ارتباطات، نگرش ها، ســبک های رفتاری و کیفیت کلی زندگی در مدرسه می شود. همچنین برنامه ی آموزشی باید شامل فعالیت های یادگیری متفاوت باشد.

در ادامه به ویژگی های برنامه آموزشی مناسب، مراحل اجرا و انواع آن اشاره خواهد شد.

 

6 ویژگی های یک برنامه آموزشی مؤثر

یک برنامه آموزشی مناسب و مفید باید ویژگی های زیر را دارا باشد:

  1. ارتباط: برنامه ی آموزشی باید مرتبط باشد، محیط زندگی دانش آموزان را در نظر بگیرد و دانش قبلی آنان، فرهنگ، معیارها، ارزش ها و نگرش ها را بررسی کند.
  2. تعادل: برنامه ی آموزشی باید متمرکز بر پیشرفت کلی دانش آموز باشد، طوری که نظامهای آموزشی بتوانند شهروندانی متعالی را به وجود آورند. باید فعالیت هایی نظیر ورزش، هنــر و فرهنگ را نه فقط برای افزایش دانش، بلکه برای افزایش مهارت ها، ارزش ها و نگرش ها طراحی کرد.
  3. تداوم: برنامه ی آموزشی باید بر دانش، مهارت و ارزش های دانش آموزان مبتنی باشد. معلم باید با موارد شناخته شده شروع کند و سپس به ناشناخته ها برسد.
  4. پیشرفت: برنامه ی آموزشی باید برای پیشرفت و تقویت توانایی ها و مهارتهای دانش آموزان در یک دوره ی مشخص زمینه هایی فراهم آورد و فرصت کافی را برای به کارگیری مهارت ها و دانش به دست آمده به آنان بدهد.
  5. تمایز: برنامه ی آموزشی باید زمینه ی شناسایی توانایی ها، نقاط قوت و ضعف را فراهم آورد. شــما به عنوان آموزگار، باید بتوانید ســطوح گوناگون دانش آموزان را با راهکارهای مناســب آمــوزش و وظایف یادگیری هماهنگ کنید.
  6. وســعت: برنامه ی آموزشــی باید دانش آموزان را برای زندگی آماده کند. بنابراین، نه فقــط محتوا، بلکه باید مهارت هــا، معیارها، ارزش ها، نگرش ها، فرهنگ و مشــخصات خاص موقعیت محلی را در نظر داشته باشد.

-

انواع شیوه ها در برنامه ریزی آموزشی

  • شیوه ی مارپیچی

به برنامه ای آموزشی اطلاق می شود که در آن شما به مضمون یا موضوعی مهم توجه می کنید و در هر جلسه یا بازدید مضمون های بیشتری را به وجود می آورید. اطلاعات شما شامل دانستنی ها، ندانستنی های ساده و پیچیده است. مثلا به مضمون آب در کلاس اول نگاه کنید. وقتی کلاس دوم را تدریس می کنید، بر پایه ی سال قبل کار می کنید و دانش آموزان این مضمون را عمیق تر مطالعه می کنند.

  • شیوه ی بینش درحال توسعه

با مفاهیم آشــنا برای دانش آموزان، مثل خانواده، شروع می شود. سپس توجه بر جامعه، کشور و جهان معطوف می شود. این شیوه طیفی از دانستنی ها تا ندانستنی ها را در بر می گیرد.

  • شیوه ی ادغام شده (تلفیقی)

زمانی مطرح می شود که شما مفاهیم و مهارت های درس های گوناگون را کنار هم می گذارید و ان ها را با هم ترکیب می کنید و به دانش آموزان ارائه می دهید.

-

مراحل برنامه ریزی آموزشی

  1. قبل از تدریس: تدوین طرح درس، انتخاب فنون ارائه، انتخاب متن، تهیه و تدارک مواد آموزشی یا اوراقی که در طول تدریس اســتفاده خواهند شد و نیز تعیین تکالیف و در صورت نیاز محول کردن کار به سرگروه ها.
  2. حین تدریس: در طول تدریس شما نیاز دارید مواد آموزشی اصلی را به همه ی دانش آموزان ارائه و بر کار گروهی نظارت کنید.
  3. بعد از تدریس: طرح درس را ارزیابی کنید و در مورد نقش دانش آموزان ضعیف بیندیشید. اندیشیدن در مورد میزان توفیقات، به تدریس های آتی شما کمک خواهد کرد.

 

زهرا بهمنی و منیره سادات رضوی

کارگروه تخصصی کلاس های چندپایه ی دفتر ابتدایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی