مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم
سلام. امیدوارم روز خوبی رو سپری کرده باشی!😊
اگه میخوای با کلیت محتوای وبلاگ آشنا بشی، قسمت طبقه بندی موضوعی رو بررسی کن. اگه دنبال عکس های باکیفیت و درجه یک برای تولید محتوا، پروفایل و ... می گردی، قسمت پیکشنری📸 کمکت میکنه و اگه میخوای یه کم بخندی، بخش طنز نگار🤣 رو بررسی کن.
ضمناً اگه نظری درباره وبلاگ داری، خیلی خوشحال میشم که در قسمت ارتباط با من، بهم بگی.

خلاصه ساده، جذاب و کوتاه کتاب 

«بر ساحل تحصیل»

نوشته ابوالفضل ابراهیمی

«بخش سوم»

برای موفقیت در زندگی باید تلاش کرد تا با مدیریت مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در دسترس، گامهایی استوار برداشت. تحصیل علم نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای موفقیت در تحصیل نیز باید بتوانید زمان، استعدادها، منابع و توانایی های خود را در جهت رسیدن به اهدافی مشخص مدیریت نمایید.
کتاب حاضر سعی دارد تا با برشمردن منابع مهم برای موفقیت تحصیلی، راههای مدیریت این منابع را بیان کند. از ویژگی های این کتاب آن است که سعی کرده در عین خلاصه بودن، مجموعه ای از راهکارهای علمی و فنون ثمربخش را یکجا جمع کند.

برای مطالعه خلاصه کتاب به ادامه مطلب مراجعه کنید.

در بخش های گذشته درباره انواع مختلف افراد در یادگیری، چیستی هدف و ویژگی های هدفگذاری اصولی، خواب، تغذیه و تکنیک استراحت و رفع خستگی فوری صحبت شد. در این بخش به تمرکز و اهمیت آن در مطالعه میپرداژم.

 

تمرکز

تمرکز یعنی جمع کردن و حفظ توجه و نیروی ذهنی بر موضوع معین در جهت هدفی مشخص. 

 

نشانه های تمرکز در کلاس

1- گوش دادن فعال: زمان رسیدن به کلاس، یادداشت برداری فعال، نحوه نگاه به معلم، سوال در کلاس و ایجاد ارتباط درس جدید با دست قبلی از نشانه های گوش دادن فعال هستند.

2- پرسش در کلاس: پرسشگری سبب می‌شود ذهن نقاد بار بیاید و ذهن نقاد هر چیزی را بدون دلیل نمی پذیرد یا رد نمی کند. تفکر نقادانه بر پایه پرسیدن، استدلال و کسب اطلاعات به دست می آید. 

3- شرکت در بحث های کلاسی: یادگیری از طریق دیدن، شنیدن و گفتن حاصل می شود. 76 درصد از آنچه را می گوییم، یاد میگیریم و بعداً می توانیم آن را به یاد بیاوریم. پس در کلاس مشارکت فعال داشته باشید.

 

تمرکز در مطالعه

فضای مطالعه باید از عوامل حواس پرتی به دور باشد. مانند یک میز خالی در مقابل دیوار بدون نوشته با چراغ مطالعه و وسایلی مانند کتاب خودکار و ... 5 تا 10 دقیقه در بین مطالعه استراحت کنید. وقتی در مکان مطالعه هستید، فقط مطالعه کنید و کار دیگری انجام ندهید. یادداشت برداری، علامت گذاری و شیوه های درست مطالعه، موجب افزایش تمرکز می شوند.

 

موانع تمرکز

1) موانع بیرونی: وسایلی که در اطراف ما وجود دارند، باعث حواس پرتی می شوند. برای اینکه کمتر حواس ما به اشیاء پیرامون پرت شود، یک کاغذ برداشته و روی آن جمله ای که باعث عدم استفاده از آن وسیله می‌شود را می نویسیم و به آن وسیله می چسبانیم. 

2) موانع درونی: اگر عوامل حواس پرتی بیرون وجود ندارند و ما هنوز نمی توانیم تمرکز کنیم باید به فکر عوامل حواس پرتی درونی باشیم. در این موارد باید درباره موضوع، هدف و انگیزه خود از مطالعه فکر کنیم تا موانع درونی برطرف شوند.

 

راه های تقویت تمرکز

 

 

  • تقسیم بندی تکالیف و تعیین زمان های خاص برای مطالعه
  • اسفاده از روش الان اینجا باش: در زمان حواس پرتی خود بگویید: «الان اینجا باش!» این کار را اینقدر تکرار کنید تا اینکه هر بار که این جمله را تکرار کردید، سریع حواس شما به سمت مطالعه متمرکز شود.
  • اختصاص زمان هایی برای بررسی دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود
  • خواندن درس های مشکل در ساعاتی که انرژی بیشتری دارید.
  •  تعیین هدف قبل از مطالعه
  • به حداقل رساندن استفاده از وسایل الکترونیک مانند گوشی رایانه تلویزیون و  …

برای مطالعه بخش اول اینجا کلیک کنید (هدف چیست و یک هدف گذاری صحیح چه ویژگی هایی دارد؟).

برای مطالعه بخش دوم اینجا کلیک کنید (تغذیه، استراحت و خواب).

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی