مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم
سلام. امیدوارم روز خوبی رو سپری کرده باشی!😊
اگه میخوای با کلیت محتوای وبلاگ آشنا بشی، قسمت طبقه بندی موضوعی رو بررسی کن. اگه دنبال عکس های باکیفیت و درجه یک برای تولید محتوا، پروفایل و ... می گردی، قسمت پیکشنری📸 کمکت میکنه و اگه میخوای یه کم بخندی، بخش طنز نگار🤣 رو بررسی کن.
ضمناً اگه نظری درباره وبلاگ داری، خیلی خوشحال میشم که در قسمت ارتباط با من، بهم بگی.

با بررسی آمار تعداد حدود 52هزار کلاس چندپایه در ایران و جمعیت دانش آموزی حدود 700هــزار نفری، به خوبی میتوان دریافت که باید به موضوع کیفیت بخشــی به کلاس های چندپایه توجه کافی کرد. در واقع ســهم بزرگی از این مطالبات به آموزش با کیفیت، نیروی انسانی حرفه مند، فضاســازی و تجهیزات و ارائه ی خدمات آموزشی و پرورشی و همچنین نظارت و راهنمایــی اختصاص دارد. از جمله گام های اساســی در معاونت آموزش ابتدایی آموزش وپرورش، تصویب آیین نامه ی کلاس های چندپایه است که برای نخستین بار در تاریخ آموزش وپرورش کشور توسط شورای عالی آموزش وپرورش و به امضای مقام عالی وزارت و ریاســت محترم جمهور، برای عملیاتی شــدن، رسید و ابلاغ شد. در واقع، در این آیین نامه ده ماده ی طلایی وجود دارد که میتواند نقشــه ی راه و تبیین کننده ی برنامه ها و فعالیت ها در راســتای کیفیت بخشی به کلاس های چندپایه باشد. به استناد راهکار 3-5سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و در راستای گسترش پوشش تحصیلی، بسط عدالت آموزشی وکیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان کلاس های چندپایه، با تأکید بر مناطق روستایی، عشایری و کمتر توسعه یافته، وزارت آموزش و پرورش موظف است برای تشکیل و مدیریت کلاس های چندپایه، با توجه به آیین نامه مصوب، اقدام کند.

متأسفانه بسیاری از معلمان از مفاد این آیین نامه مطلع نیستند و این عدم اطلاع منجر به تضییع حق آنان خواهد شد. در ادامه این آیین نامه بررسی می گردد.

 

آیین نامه کلاس هاس چند پایه مصوب 1393/2/29

با بررسی آمار تعداد حدود 52هزار کلاس چندپایه در ایران و جمعیت دانش آموزی حدود 700هــزار نفری، به خوبی میتوان دریافت که باید به موضوع کیفیت بخشــی به کلاس های چندپایه توجه کافی کرد. در واقع ســهم بزرگی از این مطالبات به آموزش با کیفیت، نیروی انسانی حرفه مند، فضاســازی و تجهیزات و ارائه ی خدمات آموزشی و پرورشی و همچنین نظارت و راهنمایــی اختصاص دارد. از جمله گام های اساســی در معاونت آموزش ابتدایی آموزش وپرورش، تصویب آیین نامه ی کلاس های چندپایه است که برای نخستین بار در تاریخ آموزش وپرورش کشور توسط شورای عالی آموزش وپرورش و به امضای مقام عالی وزارت و ریاســت محترم جمهور، برای عملیاتی شــدن، رسید و ابلاغ شد. در واقع، در این آیین نامه ده ماده ی طلایی وجود دارد که میتواند نقشــه ی راه و تبیین کننده ی برنامه ها و فعالیت ها در راســتای کیفیت بخشی به کلاس های چندپایه باشد. به استناد راهکار 3-5سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و در راستای گسترش پوشش تحصیلی، بسط عدالت آموزشی وکیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان کلاس های چندپایه، با تأکید بر مناطق روستایی، عشایری و کمتر توسعه یافته، وزارت آموزش و پرورش موظف است برای تشکیل و مدیریت کلاس های چندپایه، با توجه به آیین نامه مصوب، اقدام کند:

1- کلاس های چندپایه با حداکثر ســه پایه ی هر دوره ی تحصیلی ابتدایی و با حضور حداکثر 15دانش آموز تشکیل می شود.
تبصره- در شرایط استثنا، تشکیل کلاس های چندپایه با تعداد بیشتر و ترکیب دانش آموزان از هر دوره ی تحصیلی، به تشخیص رئیس آموزش وپرورش شهرستان/ منطقه و در چارچوب مفاد این آیین نامه، بلامانع است.
2- در صورتی که تشــکیل کلاس های چندپایه با بیش از سه پایه و بیش از 15نفر دانش آموز
اجتناب ناپذیر باشــد، به ازای هر پایه ی اضافه، زمان آموزش تا 6ساعت در هفته افزایش می یابد و به آموزگار مربوطه، برابر مقررات، حق التدریس پرداخت میشود.
3- به منظور راهنمایی، حسن نظارت و ارزیابی اثربخش از فعالیت های کلاس های چندپایه، با توجه به پراکندگی و تعداد کلاس ها، به ازای حداقل 10 و حداکثر 40کلاس چندپایه، یک معلم راهنمای آموزشی و تربیتی اختصاص می یابد.
4- معلمان کلاس های چندپایه و راهنمایان آموزشی و تربیتی، طبق مفاد شیوه نامه، از حمایت های مادی و معنوی خاصی برخوردار خواهند شد.
5- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید برای پشتیبانی آموزشی و تربیتی از آموزگاران و دانش آموزان این کلاس ها، نسبت به تهیه و تدوین کتاب راهنمای معلم و بسته های آموزشی ویژه ی کلاس های چندپایه اقدام کند.
6- برای ارتقای صلاحیت ها و مهارت های حرفه ای آموزگاران کلاس های چندپایه و راهنمایان آموزشی و تربیتی، علاوه بر آموزش های بدو و ضمن خدمت متداول، 40ساعت آموزش تخصصی، قبل از شروع سال تحصیلی، پیش بینی و اجرا می شود.
7- دانشگاه فرهنگیان در برنامه ی آموزشی دوره ی کارشناسی و بالاتر مجموعه ی علوم تربیتی گرایش مربوط،) برای توانمندســازی منابع انســانی در مدیریت و آموزش کلاس های چندپایه، تدابیر لازم را اتخاذ کند.
8- به منظور برنامه ریزی و نظارت بر حســن اجرای این مصوبه و اتخاذ تصمیم متناســب با شــرایط متفاوت کلاس های چندپایه، شورایی با مســئولیت معاون آموزش ابتدایی و عضویت نمایندگان معاونت های توســعه ی مدیریت و پشــتیبانی، پرورشی و فرهنگی، ســازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشــی و دبیرخانه ی شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شود.
9- وزارت آموزش و پرورش گزارش پژوهشــی اجرای این مصوبه را هر دو سال یکبار، به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهد.
10- شیوه نامه ی اجرایی این مصوبه ظرف مدت 3ماه، توسط وزارت آموزش وپرورش تهیه و با امضای وزیر ابلاغ میشود. (مصوبه ی جلسهی 895شورای عالی آموزش و پرورش 1393/2/29)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی