مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم

خاطرات، تجربیات و دانش تخصصی یک معلم

مسیر زندگی یک معلم
سلام. امیدوارم روز خوبی رو سپری کرده باشی!😊
اگه میخوای با کلیت محتوای وبلاگ آشنا بشی، قسمت طبقه بندی موضوعی رو بررسی کن. اگه دنبال عکس های باکیفیت و درجه یک برای تولید محتوا، پروفایل و ... می گردی، قسمت پیکشنری📸 کمکت میکنه و اگه میخوای یه کم بخندی، بخش طنز نگار🤣 رو بررسی کن.
ضمناً اگه نظری درباره وبلاگ داری، خیلی خوشحال میشم که در قسمت ارتباط با من، بهم بگی.

خلاصه ساده، جذاب و کوتاه کتاب 

«بر ساحل تحصیل»

نوشته ابوالفضل ابراهیمی

«بخش چهارم»

برای موفقیت در زندگی باید تلاش کرد تا با مدیریت مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در دسترس، گامهایی استوار برداشت. تحصیل علم نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای موفقیت در تحصیل نیز باید بتوانید زمان، استعدادها، منابع و توانایی های خود را در جهت رسیدن به اهدافی مشخص مدیریت نمایید.
کتاب حاضر سعی دارد تا با برشمردن منابع مهم برای موفقیت تحصیلی، راههای مدیریت این منابع را بیان کند. از ویژگی های این کتاب آن است که سعی کرده در عین خلاصه بودن، مجموعه ای از راهکارهای علمی و فنون ثمربخش را یکجا جمع کند.

برای مطالعه خلاصه کتاب به ادامه مطلب مراجعه کنید.

در بخش های گذشته درباره انواع مختلف افراد در یادگیری، چیستی هدف و ویژگی های هدفگذاری اصولی، خواب، تغذیه، تکنیک استراحت و رفع خستگی فوری و تمرکز وراه های تقویت آن در مطالعه صحبت شد. در این بخش به اصول مطالعه صحیح و روش های مطالعه میپردازیم. 

 

مطالعه

مشاهده دقیق چیزی برای آگاهی بر آن و همچنین خواندن کتاب و نوشته ای که با فهم همراه باشد را مطالعه میگویند. سعی کند همیشه  قبل از مطالعه هدف خود از مطالعه را مشخص کنید (با خواندن این مطلب قرار است به چه چیزی برسید؟). باید بعد از هر 30 الی 40 دقیقه مطالعه، 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید؛ زیرا استراحت به اندام های بدن، بازدهی بیشتری میدهد. (برای مشاهده تکنیک رفع خستگی سریع، اینجا کلیک کنید.

2 عضوی از بدن که در زمان مطالعه خسته میشوندو به استراحت نیاز دارند، گردن و چشم ها هستند. این تمرین میتواند به رفع خستگی آن ها کمک کند. برای رفع خستگی چشم، ابتدا گردن را صاف کنید. سپس چشم ها را 10 ثانیه بالا ببرید. همین کار را برای سمت راست، چپ و پایین نیز انجام دهید. حال برای رفع خستگی گردن، بنشینید و سرا را به جلو خم کنید و 10 ثانیه نگه دارید. به همین ترتیب برای سمت راست، چپ و عقب نیز تکرار کنید.

 

روش مطالعه پس ختام (SQ4R)

پس ختام (SQ4R) مخفف کلمات پیش خوانی، سؤال کردن، خواندن، تفکر و تأمل،از حفظ گفتن و مرور است (survy- Question-Read-Reflection-Recite-Review). مراحل اجرای این روش به شرح زیر است:

  1. پیش خوانی(Survy): مطالب را با سرعت بخوانید تا با ساختار کلی آن آشنا شوید.
  2. سؤال کردن(Question): درباره کتاب، سؤال هایی از خودتان بپرسید.
  3. خواندن(Read): مطالب کتاب را بخوانید و بکوشید به سؤالات خود پاسخ دهید.
  4. تفکر و تأمل(Reflection): در مطالب کتاب کمی فکر کنید و سعی کنید مطالب آن را بفهمید.
  5. از حفظ گفتن(Recite): مطالب را حفظ و صدای بلند یادآوری کنید.
  6. مرور(Review): قبل از اینکه 24 ساعت بگذرد، مطالب را مرور کنید. هر هفته مطالب مرور شود.

 

یادداشت برداری

به یادداشت برداری هنگام مطالعه عادت کنید. مطالب مهم را علامت گذاری کنید ولی نه همه ی مطالب را. قانون علامت گذاری را با خود یاد آوری کنید: کم، زیاد است. یکی از روش های یادداشت برداری یادداشت برداری به روش GREAT است. مراحل این روش شامل آماده شدن، نوشتن، ویرایش کردن، پرسیدن سؤال و امتحان کردن خود است (Get ready- Write- Edit- Ask Question- Test Yourself):

  1. آماده شدن(Get ready): باید قبل از ورود به کلاس تکالیف را انجام داده باشید و یادداشت های درس پیش را مرور کنید. همه وسایلی که برای کلاس و یادداشت‌برداری لازم دارید آماده کنید.
  2. نوشتن ( Write): یادداشت برداری باید در طول کلاس انجام شود. یادداشت برداری نباید مانع مشارکت اصلی در کلاس شود.
  3. ویرایش(Edit): بعد از پایان کلاس، پاکنویس کردن یادداشت ها صورت گیرد.
  4. پرسیدن سؤال(Ask Question): از استاد درباره سوالات امتحانی و درس، سوال بپرسید.
  5. خودآزمایی(Test Yourself): جواب ها را بپوشانید و به سوال ها پاسخ دهید.

نکته: قانون ساده مغز برای حفظ اطلاعات: «یا از آن استفاده کن یا از دستش بده.» حدود ۷۰ درصد آنچه می آموزید، بعد از ۲۴ ساعت فراموش میکنید. هر چه را می‌آموزید، یکبار همان روز سپس یک هفته بعد و سپس هر ماه یک بار مرور کنید. برای یادداشت های خود، ۱۰ دقیقه وقت بگذارید و با پیش مطالعه فصل آینده در برای کلاس آماده شوید.


برای مطالعه بخش اول اینجا کلیک کنید (هدف چیست و یک هدف گذاری صحیح چه ویژگی هایی دارد؟).

برای مطالعه بخش دوم اینجا کلیک کنید (تغذیه، استراحت و خواب).

برای مطالعه بخش سوم اینجا کلیک کنید. (راه های تقویت تمرکز در مطالعه)

 

مطالب مشابه:

مطالعه به روش PQRST

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی